19. joulukuuta 2014

18. Ei Suomijoulua - ei joulua ollenkaan?

Voiko tänä vuonna olla joulua, kun aamu ei ala joulupukin kuuman linjan eikä joulurauhanjulistuksen kattelulla ja riisipuurolla? Kun laatikoita ei tuu vedettyä  ähkyyn asti eikä iskää pidä vannottaa ettimään kinkusta vähiten epämäärästä palaa? Telkkarista ei voi unohtaa kattoo Samu Sirkkaa ja Fazerin suklaaövereiltäkin tulee vältyttyä. Ulkona ei oo lunta eikä joulupukista näy vilaustakaan - täällä se kun sniikkaa lahjat yöllä savupiipusta sisään (Jenkkilaiskuutta sanon minä).

Kuusentuoksu tulee tänä vuonna muovikuusiin ripustettavista hajusteista ja lapset repee liitoksistaan vasta 25. Päivä. Joulupöydästä löytyy, niin, en oikeestaan ees tiedä mitä, mutta ainakin 5 semituttua ja 6 suhteellisen tuntematonta tyyppiä tavallisen kasan enemmän tai vähemmän perheenjäseniä sijaan. 

Suomessa joulun vietot on meillä noudattanu jo pitkään suht samaa kaavaa, eli kyllä jonkinlaisista jouluperinteistä vois olla jo kyse, vaikka useiden liikkuvien osien vuoks en usko että kahta ihan samanlaista joulua meilläkään on kyllä ollu. Vaikka tiettyjä perinteitä meillä onkin siis vuosien ajan toistettu, niin tänä vuonna mun joulu ei tuu pitämään niistä mitään sisällään. Ympärillä ei tuu olemaan tuttuja tyyppejä tai ruokia, eikä joulupyhät kulje valmiiks tutun kaavan mukaan, kaikki on uutta ja erilaista. Enkä mä pidä sitä mitenkään huonona juttuna, musta on mielenkiintosta nähä miten joulu toimii täällä! 

Vaikka joulufiilis syntyykin usein just niistä jokavuotisista joulujutuista, en mä pidä niiden puuttumista mitenkään ongelmallisena - oonhan mä kerran viettäny jouluaattoa lentokentälläkin. Oon siis tosi innoissani näkemässä ja kokemassa jenkkijoulumeininkejä, vaikka myönnän että vähän jänskää että meneekö tää perhejuhlanakin tunnettu joulunaika tunteisiin kun on tavallaan yksin, ventovieraana ison suvun keskellä ja oma perhe on toisella puolella maapalloa. Enköhän mä kuitenkin selviä  vaikka sit vähän ikävissänikin, enemmän mä kuitenkin oon ilonen ja kiitollinen että mut on otettu mukaan juhlimaan mun host-perheen kanssa ja uteliaana ootan miltä joulu täällä näyttää! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti